Klicka här för att komma till AEF:s Startsida! 


Aktuell Tidsperiod


                  
|----------------------------2000

--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Helikopter 3 - HKP3

 

Agusta Bell 204

 

 

 

 

Augusta Bell 204 – HKP3

Agusta Bell 204 – HKP3

 

 

 

 

HKP3 - räddningshelikopter

HKP3 - räddningshelikopter

 

 

 

 

HKP3 - brandbekämpning

HKP3 - brandbekämpning

Hos tillverkaren Agusta Bell i Italien beställde försvaret 1960 12 stycken Agusta Bell 204 till armén och 7 stycken till flygvapnet. Helikoptertypen fick beteckningen HKP3. Samtliga var utrustade med den brittiska gasturbinmotorn Rolls-Royce Gnome. De första 6 maskinerna, HKP3A, levererades till Helikopterskolan i Boden åren 1962 – 1963. Resterande 6 maskiner utrustades med en starkare motorversion och levererades från slutet av 1964 och fick modellbeteckningen HKP3B. Åren 1965 – 1968 utrustades de 6 först levererade maskinerna med den starkare motorn vilket innebar att de värsta motorproblemen undanröjdes.

 

1969 levererades 3 helikoptrar utrustade med en 48-fots huvudrotor vilket förbättrade fartprestanda och ökade max startvikt. Övriga 12 maskiner, vilka hade 44-fots huvudrotor, byggdes om till 48-fotsstandard redan åren 1966/67 och samtliga 15 helikoptrar fick nu beteckningen HKP3C.

 

Med början 1994 modifierades samtliga HKP3 för att kunna flygas med NVD. Utrustningen är en slags kikare som med elektronisk förstärkning av natthimlens bakgrundsljus ger piloten en monokrom bild av terrängen och möjliggör flygning på lägsta höjd även i mörker. Arméflygbataljonen AF1 blev det första svenska förbandet att utnyttja denna teknik operativt.

 

1985/86 köptes tre utrangerade Agusta Bell 204 av det österrikiska flygvapnet för att utgöra reservdelar. Maskinerna återställdes dock i luftvärdigt skick varav en standardiserades och placerades vid AF1. FMV:s behov av helikoptrar för test- och verifieringsverksamhet kunde därmed också tillgodoses. Sverige blev det land som haft denna helikopterversion längst i tjänst - nästan 40 år.

 

HKP3 användes för transport av materiel och människor.  Den rymde upp till åtta utrustade soldater. Flygvapnet använde den som flygräddningshelikopter. Brandbekämpning var ett annat område liksom sjuktransporter.

 

AvionikFlygradio FR12, FR23 och FR44, flygradiopejl FRP5, radio RA01, RA02.

 

HKP3 utrangerades 2000

 

Källor:

Skrivet av Göran Svanborg

Senast uppdaterad 2015-09-14