Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!



Aktuell tidsperiod

 


F10 Ängelholm
F10 Ängelholm
 

Officiella namn

Tionde flygflottiljen

1940-1942

Skånska flygflottiljen

1942-2002

Verksamhetsslag

Jaktförband

1940-2002

Övrigt

Sektorflottilj S1

1957-1981

Sektor Syd

1981-1994

RB68 Division

1963-1974

Flygplanstyper

J8 Gladiator

1940-1943

J20

1942-1945

J22 FFVS22

1945-1950

J21R SAAB 21

1949-1951

J28B Vampire

1951-1953

J29B/E/F Tunnan 

1953-1966

J34 Hunter

1963-1967

J35D Draken

1964-1971

J35B Draken

1966-1970

SK35C Draken

1986-1997

J35F Draken

1969-1991

J35J Draken

1987-2002

AJS37 Viggen

1993-2000

JAS Gripen

1999-2002

 



Ängelholms flygmuseum
F10 historia kan du verkligen se och uppleva på
Ängelholms flygmuseum.

Info om öppettider mm


Kungliga Skånska Flygflottiljen
 

Uppbyggnad och beredskap vid tionde flygflottiljen
Den tionde flygflottiljen sattes upp för att försvara luftrummet över Skåne.
Ett detachement för F10 inrättades sommaren 1940 på F8 Barkarby. Under oktober 1940 flyttades verksamheten provisoriskt till Bulltofta flygplats utanför Malmö.
Tre hangarer uppfördes vid norra sidan av flygfältet och en av AB Aerotransports hangarer hyrdes som verkstad.
Under den första perioden tillfördes flottiljen en mängd andralinje flygplan som de övriga flottiljerna mönstrat av.
Det första riktigt egna flygplanet blev det i Italien inköpta J20. Leveranserna inleddes i mars 1942 och avslutades februari 1943 då 60 flygplan levererats.
Även om Bulltofta var flottiljens hemvist så var flygplanen under längre perioder utplacerade på de skånska krigsflygfälten.
Fram till andra världskrigets slut var det en hektisk period för F10. Man gjorde över 28 000 starter och hundratals främmande flygplan avvisades eller lotsades ner på svenska flygfält.
 
Flyttning till Ängelholm
Valet av flottiljens slutliga placering föll på Barkåkra utanför Ängelholm. Flottiljen bytte därmed namn till F10 Ängelholm. I oktober 1945 flyttade flottiljen till en nybyggd förläggning på Barkåkra.
 
Slutet på propellerepoken
1945 tillfördes F10 FFVS J22. Detta helsvenska flygplan tjänstgjorde i sex år på F10 och var det sista propellerplanet i första linjen.

Jetflygplan gör entré
Med SAAB J21R som snabbt avlöstes av J28 Vampire inleddes jetåldern på F10.
Dessa följdes av en trotjänare J29 Tunnan som var i tjänst under 13 år.
I avvaktan på att Drakar skulle levereras tjänstgjorde ”piloternas plan” J34 Hunter under några år.

Drakenepoken
Inleds med leveranser av J35D därefter J35B, snabbt följda av den verkliga trotjänaren under 20 år, J35F.
1969 installeras en digital flygsimulator för J35F2
1986 tillkommer SK35 för typinflygning, TIS, som överförts från F16.
1987 modifieras 50st J35F till en kraftfullare version betecknad med alfabetets tionde bokstav J35 Johan som var i tjänst fram till nedläggningen av den tionde flottiljen.

Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F10 har varit utrustade med alltmer  avancerade avioniksystem som krävde samverkande utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och väderavdelning. Vill du veta mera?

 

Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren blivit alltmer betydelsefulla.

Vill du veta mera?


Avveckling
F10 lades ner 2002 genom försvarsbeslutet 2000.

 

Länk till F10 Kamratförening

 

Film på YouTube

En film från flygflottiljen F10 50 års jubileum 1990 i tre delar, 23 minuter lång

Kuriosa

En före detta montör från CVA Arboga innehar en teckning från 1975 av T. Nyberg som enligt uppgift använts vid flottiljen som tallriksunderlägg på mässarna.

 

 

Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2017-12-21