Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!

 

Flygradio Fr-16

M3955- 016010

AGA N393865

 

Fr-16

 

Fr-16 utan kåpor

 

Fr-16, delvis demonterad

 


Kanalenhet Fr-16

 


Mottagarmodul Fr-16

Allmänt

Fr-16 ingick som reservradio tillsammans med Fr-17 och Frm-15 systemet i FPL35F (och i 35E dock utan Frm-15).

Fr-16 var placerad på vänster panel i kabinen.

 

Fr-16 tillverkades även för markbruk och när Fr-17, Fr-16 och Frm-15 ersattes med Fr-21 systemet i fpl överfördes Fr-16 till marksidans FYL-kommunikationssystem mm .

 

Tillverkningen skedde i AGAs fabrik i Gävle

Under 1965-

Antal tillverkade enheter c:a 350 st

 

Konstruktion

Fr-16 var den första heltransistoriserade flygradion i Sverige och tillverkades i två varianter, Fr-16e och Fr-16f.

 

Fr-16-f var en uppdaterad version med modernare komponenter och vissa förbättrade prestanda.

Konstruktionen var mycket kompakt och bestod av Sändarenhet med strömförsörjningsenhet, mottagare,

kontaktenhet och kanalenheter.

Kanalenheterna (5st) innehåller mottagarens lokaloscillator sändaroscillator och vissa filterkretsar .

Vid byte av frekvens i resp kanalenhet måste alltså 2 kristaller bytas ut och kanalenheten trimmas om.

 

Mottagarmodulerna bestod av igenlödda aluminiumburkar vari komponenterna var ingjutna i silikon.

Anslutningarna bestod av rörsocklar.

 

Prestanda

  • Frekvensområde   103-156 MHz
  • Kanalavstånd  50 kHz
  • Modulering     AM
  • Uteffekt          2W

 

  • Strömförsörjning     +28V
  • Strömförbrukning c:a 1,5 A
  • Vikt c.a  3 kg.

 

För djupare information se Fr-16 i (Markradio FYL, under utgivande))

 

Källor: FV Beskrivning Fr-16

Civing Ingemar Pellbäck fd Utvecklingschef på AGA, BAAB och Celsius Aerotronics

 

Senast uppdaterad 2008-01-30.

Sammanställt av Lars V Larsson AEF